Rozdział I PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Przyjaciół Kielc, i w dalszej części Statutu zwane jest Towarzystwem.
§ 2.
Nazwa Towarzystwa jest zastrzeżona.
§ 3.
1. Terenem działania Towarzystwa jest miasto Kielce.
2. Siedzibą Towarzystwa jest miasto Kielce.
§ 4.
Towarzystwo jest osobą prawną i podlega wpisowi do rejestru stowarzyszeń.
§ 5.
Towarzystwo ma prawo używania odznak i pieczęci.
§ 6.
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
Rozdział II CEL I FORMY DZIAŁANIA
§ 7.
1. Celem Towarzystwa jest:
a. pobudzanie obywatelskiej inicjatywy zmierzającej do rozwoju i popularyzacji miasta Kielce,
b. szerzenie wszechstronnej wiedzy o dziejach i teraźniejszości miasta,
c. budowanie i umacnianie więzi z nim jego mieszkańców,
d. popularyzacja kieleckich tradycji i pogłębianie tą drogą lokalnego patriotyzmu.
2. W szczególności zaś Towarzystwo:
a. inspiruje i popiera opracowania ilustrujące wszechstronny dorobek miasta, jego zabytki i walory turystyczne,
b. troszczy się o rozwijanie działalności kulturalnej i estetyk miasta,
c. współdziała z instytucjami społecznymi, politycznymi, naukowymi i administracyjnymi w zakresie osiągania celów statutowych,
d. popularyzuje wśród społeczeństwa wiedzę w zakresie historycznego i współczesnego rozwoju miasta Kielce,
e. wypowiada się o wszystkich aspektach przeszłości, teraźniejszości i przyszłości miasta.
§ 8.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
a. organizowanie imprez, odczytów, konkursów, wystaw, pokazów,
b. rozwijanie akcji wydawniczej o tematyce związanej z Kielcami,
c. nawiązywanie i utrzymywanie łączności z towarzystwami o podobnych celach i formach działania,
d. podejmowanie innych form działalności służących realizacji celów statutowych,
e. podejmowanie inicjatyw i realizacje projektów skierowanych na upowszechnienie i utrwalenie w przestrzeni publicznej i życiu społecznym miasta jego tradycji historycznych i społecznych
f. prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z celami statutowymi Towarzystwa i służącej ich realizacji.
§ 9.
W realizacji powyższych celów Towarzystwo dąży do ścisłej współpracy z władzami samorządowymi Kielc oraz wszystkimi stowarzyszeniami, fundacjami, środowiskami społecznymi miasta i ziomkostwami kielczan, działającymi na rzecz realizacji takich samych zadań.
§ 10.
Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział III CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11.
Członkowie dzielą się na:
a. zwyczajnych,
b. honorowych,
c. wspierających,
d. członków-seniorów.
§ 12.
Członkami zwyczajnymi mogą być pełnoletnie osoby fizyczne, które:
1. Zgłosiły chęć przystąpienia do Towarzystwa wypełniając pisemną deklarację,
2. Zostały przyjęte w poczet członków Towarzystwa przez Zarząd Towarzystwa.
§ 13.
Od decyzji odmawiającej przysługuje ubiegającemu się o przyjęcie w poczet członków Towarzystwa prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
§ 14.
1. Osoby prawne wyznaczają imiennie osobę reprezentującą je w działalności Towarzystwa.
2. Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć w działalności Towarzystwa w ramach właściwych im członków zbiorowych (szkoły, stowarzyszenia itp.)
§ 15.
Członek zwyczajny ma prawo:
a. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa, z wyjątkiem członków niepełnoletnich,
b. przynależności i działalności do wybranych Sekcji działających w Towarzystwie,
c. udziału we wszystkich formach statutowej działalności Towarzystwa działania w Sekcjach Towarzystwa zgodnie z posiadaną wiedzą oraz zainteresowaniami.
§ 16.
Członkowie zwyczajni zobowiązani są:
1. Przestrzegać postanowień Statutu Towarzystwa i stosować się do prawomocnych uchwał i postanowień władz Towarzystwa,
2. Brać czynny udział w pracach Towarzystwa.
3.Przyczyniać się do realizacji celów Towarzystwa przez ich upowszechnianie oraz pogłębianie i rozpowszechnianie wiedzy o mieście Kielcach,
4. Opłacać składki i spełniać inne świadczenia obowiązujące w Towarzystwie.
§17.
Członkostwo zwyczajne wygasa przez:
a. dobrowolne wystąpienie zgłoszone w formie pisemnej, po wypełnieniu istniejących zobowiązań (np. uiszczeniu składek),
b. skreślenie na podstawie uchwały Zarządu na skutek nie przestrzegania Statutu i regulaminów lub nie płacenie składek przez jeden rok,
c. orzeczenie Sądu Koleżeńskiego o wykluczeniu z Towarzystwa
d. z powodu śmierci członka.
§ 18.
Przed powzięciem uchwały o wykreśleniu lub wykluczeniu członka Towarzystwa, Zarząd zobowiązany jest powiadomić o swym zamiarze zainteresowanego, w celu złożenia przez niego ewentualnych wyjaśnień.
§ 19.
Członkowie zwyczajni dobrowolnie występujący lub skreśleni, mogą ubiegać się o ponowne przyjęcie ich do Towarzystwa, jednak nie wcześniej niż po upływie roku od daty wystąpienia lub skreślenia, po uprzednim uregulowaniu zaległych składek przypadających na dzień ustania ich członkostwa.
§ 20.
1. Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne szczególnie zasłużone dla Kielc lub Towarzystwa.
2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Towarzystwa na wniosek Zarządu.
3. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
4. Członek honorowy - obcokrajowiec nie posiada biernego i czynnego prawa wyborczego.
5. Członkostwo honorowe wygasa przez dobrowolne zrzeczenie się lub na podstawie uchwały Walnego Zebrania na wniosek Zarządu.
§ 21.
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub osoba prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie finansowe działalności Towarzystwa i zostanie przyjęta przez Zarząd.
2. Członkom wspierającym przysługuje prawo brania przez ich przedstawicieli udziału z głosem doradczym w Walnych Zebraniach, a także w zebraniach Sekcji i Kół oraz uczestniczenia w imprezach organizowanych przez Towarzystwo.
3. Członek wspierający jest zobowiązany wspomagać w zadeklarowany sposób Towarzystwo w realizowaniu jego statutowych celów, a także przestrzegać Statutu Towarzystwa oraz stosować się do prawomocnych uchwał i postanowień władz Towarzystwa.
4. Członek wspierający nie ma czynnego ani biernego prawa wyborczego.
§ 22.
Członkostwo członka wspierającego ustaje na skutek:
a. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego Zarządowi,
b. uchwały Zarządu o skreśleniu w związku ze zmianą profilu działania lub utratą osobowości prawnej przez członka wspierającego.
§ 23.
1. Członkiem-seniorem może zostać osoba, która przez co najmniej trzy lata była członkiem zwyczajnym Towarzystwa i brała udział w jego pracach wypełniając obowiązki członka zwyczajnego, zaś w chwili obecnej ze względu na zaawansowany wiek lub stan zdrowia nie jest w stanie nadal czynnie uczestniczyć w pracach Towarzystwa. 2. Członkowi-seniorowi przysługują wszelkie prawa członka zwyczajnego, o których mowa w § 15 Statutu. Zwolniony jest natomiast od obowiązku czynnego udziału w pracach Towarzystwa, obowiązku opłacania składek oraz uczestniczenia w Walnym Zebraniu Towarzystwa. W przypadku nie uczestniczenia przez członka-seniora w Walnym Zebraniu członka takiego nie wlicza się do quorum niezbędnego dla stwierdzenia prawomocności Zebrania.
3. Status członka-seniora nadaje Zarząd Towarzystwa.
4. Członkostwo członka-seniora wygasa w okolicznościach, o których mowa w § 17 Statutu z tym, iż nie stosuje się tu zawartych tam postanowień związanych z obowiązkiem opłacania składek.
Rozdział IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 24.
1. Władzami Towarzystwa są:
a. Walne Zebranie Towarzystwa
b. Zarząd Towarzystwa
c. Komisja Rewizyjna
2. Jeżeli liczba członków Towarzystwa, nie licząc członków wspierających, przekroczy 100 osób, Walne Zebranie zostaje zastąpione przez Zebranie Delegatów, któremu przysługują kompetencje Walnego Zebrania. Jeden delegat jest wybierany na trzech członków.
Regulamin wyboru delegatów ustali Zarząd.
§ 25.
1. Zarząd Towarzystwa powołuje Sekcje celem realizacji określonych zadań statutowych.
2. Działalność Sekcji opiera się o regulaminy Sekcji, zatwierdzone przez Zarząd Towarzystwa.
§ 26.
1. Kadencja wszystkich władz Towarzystwa, o których mowa w § 24 ust. 1 lit.
b-c Statutu, trwa trzy lata.
2. Wybory władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu
tajnym i bezpośrednim.
3. Członkowie władz Towarzystwa pełnią swe funkcje honorowo.
4. Członkowie wybrani do władz mogą pełnić te funkcję nie dłużej niż dwie kadencje.
5. Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania z uwzględnieniem postanowień § 30 ust. 1 niniejszego Statutu. W przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego.6. Uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa w sprawach zmian Statutu i rozwiązania Towarzystwa podejmowane są w trybie określonym w § 53–55 niniejszego Statutu.
Rozdział V WALNE ZEBRANIE TOWARZYSTWA
§ 27.
1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Towarzystwa.
2. Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd przynajmniej raz w roku, a co trzy lata jako zebranie sprawozdawczo-wyborcze.
§ 28.
Udział w Walnym Zebraniu biorą:
1. z prawem głosowania - członkowie zwyczajni oraz członkowie honorowi poza wymienionymi w § 20 p. 4 niniejszego Statutu, oraz członkowie-seniorzy obecni na Walnym Zebraniu,
2. z głosem doradczym - członkowie wspierający.
§ 29.
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
2. uchwalanie programów działalności statutowej i finansowej Towarzystwa, udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3. wybór i odwoływanie władz wybieralnych Towarzystwa,
4. nadawanie godności członka honorowego i pozbawienia tej godności na wniosek Zarządu,
5. przyznawanie honorowego wyróżnienia Towarzystwa na wniosek Zarządu,
6. uchwalanie regulaminów zastrzeżonych dla Walnego Zebrania Towarzystwa,
7. uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz ich podziału,
8. uchwalanie zmian Statutu,
9. podejmowanie uchwał w innych sprawach zgłoszonych przez Zarząd lub członków,
10. decydowanie o innych sprawach Towarzystwa, dla których Statut nie ustala właściwości innych władz Towarzystwa
11. decydowanie w sprawach dotyczących rozwiązania się Towarzystwa.
§ 30.
1. Walne Zebranie Towarzystwa jest władne do podejmowania ważnych uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie (ustalonym przez Zarząd) bez względu na liczbę obecnych.
2. Szczegółowy tryb zwoływania i toku obrad Walnych Zebrań Towarzystwa ustala regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Towarzystwa.
3. Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zebrania w ciągu 30 dni od upłynięcia roku od poprzedniego Walnego Zebrania, albo nie zwoła Zebrania Nadzwyczajnego w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, Walne Zebranie może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
4. Organ zwołujący Walne Zebranie powinien powiadomić na piśmie lub w inny skuteczny sposób o terminie i proponowanym porządku obrad, nie później niż 14 dni przed terminem.
5. Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie zmieniony lub rozszerzony.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane z inicjatywy Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/5 członków Towarzystwa.
7. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd w terminie 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, które były powodem jego zwołania.
8. Ważność uchwał Walnego Zebrania w sprawie zmian Statutu oraz rozwiązania Towarzystwa regulują przepisy § 54–56 niniejszego Statutu.
§ 31.
Zarząd zawiadamia członków Towarzystwa co najmniej na 14 dni przed zwołaniem zebrania o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
Rozdział VIZARZĄD
§ 32.
W skład Zarządu wchodzą:
1. Prezes – wybierany na walnym zgromadzeniu w osobnym głosowaniu,
2. Czterech członków Zarządu.
§ 33.
1. Zarząd tworzą prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik i członek zarządu.
2. O składzie Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie.
3.Wyboru prezesa i członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów-członków Towarzystwa, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie.
4. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
5. Zarząd kieruje bieżącą działalnością Towarzystwa.
6. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
§ 34.
Do kompetencji Zarządu należy:
1. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
2. kierowanie działalnością Zarządu zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami Walnego Zebrania,
3. zatwierdzanie okresowych planów działalności statutowej, preliminarzy budżetowych i bilansów,
4. powoływanie i rozwiązywanie Kół i Sekcji oraz nadzorowanie ich działalności.
5. uchwalanie regulaminów zastrzeżonych do właściwości Zarządu.
6. przedstawianie Walnemu Zebraniu Towarzystwa wniosków o nadanie lub pozbawienie godności członkostwa honorowego oraz przyznanie honorowego wyróżnienia.
7. nadawanie członkom Towarzystwa za zasługi w pracy społecznej Towarzystwa odznak honorowych oraz występowanie o nadanie odznaczeń państwowych lub honorowych innych organizacji.
8. zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa.
9. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku trwałego Towarzystwa.
10. przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających oraz skreślanie z listy członków Towarzystwa.
11. w razie konieczność powoływanie komisji rozjemczej złożonej z członkówTowarzystwa, w sprawach między członkami związanych z ich przynależnością do Towarzystwa.
12. podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania pracowników.
§ 35.
Prezes Towarzystwa kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Wiceprezes.
§ 36.
W przypadku ustąpienia Prezesa przed upływem kadencji jego następca powoływany jest w drodze wyborów.
§ 37.
1. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane przy udziale prezesa Towarzystwa lub wiceprezesa zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
2. Dla uzyskania opinii o ważnych zamierzeniach Towarzystwa mogą być zwoływane zebrania Zarządu z udziałem osób zaproszonych spośród członków Towarzystwa lub spoza nich.
3. Zarząd zwołuje przynajmniej raz na rok poszerzone zebranie Zarządu z udziałem Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Rozdział VII KOMISJA REWIZYJNA
§ 38.
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Towarzystwa
§ 39.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, wybiera spośród swego grona przewodniczącego i dwóch członków.
§ 40.
Do kompetencji Komisji należy:
1. przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności,
2. składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności i opinii o działalności Towarzystwa.
3. występowanie z wnioskiem o udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§ 41.
1. Komisja Rewizyjna ma prawo wystąpienia do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu i Prezydium z głosem doradczym.
§ 42.
Zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie.
§ 43.
1. Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
a. upływu kadencji, przy czym za chwilę upływu kadencji określonej w § 27 ust.1 niniejszego Statutu uważa się złożenie sprawozdania na Walnym Zebraniu, na którym dokonuje się wyboru nowych władz,
b. ustania członkostwa w Towarzystwie,
c. zrzeczenia się udziału w tych władzach,
d. odwołania przez Walne Zebranie, z tym, że w odniesieniu do członków Komisji Rewizyjnej może to nastąpić bezwzględną liczbą głosów.
2. W wypadku nieudzielenia członkowi Zarządu absolutorium, wniosek o jego odwołanie może zgłosić każdy członek (delegat) biorący udział w Walnym Zebraniu, chociażby sprawa ta nie była umieszczona w porządku obrad.
3. Członek Komisji Rewizyjnej nie może być pozbawiony członkostwa przez wykreślenie z listy członków.
4. Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Towarzystwa, których członkostwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największe liczby głosów. Kooptacja nie może dotyczyć więcej niż 50% członków tych organów.
§ 44.
Dla obsługi administracji Towarzystwa Zarząd może utworzyć biuro Towarzystwa, określając jego organizację i zakres czynności.
Rozdział VIII SĄD KOLEŻEŃSKI
§ 45.
Sąd Koleżeński składający się z 3 członków wybiera spośród swego grona przewodniczącego.
§ 46.
Sąd Koleżeński orzeka w sprawach między członkami związanych z ich przynależnością do Towarzystwa.
Zasady i tryb postępowania Sądu Koleżeńskiego określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie.
Rozdział IX. MAJĄTEK TOWARZYSTWA
§ 48.
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 49.
Na fundusze Towarzystwa składają się:
a. składki członkowskie,
b. składki członków wspierających
c. dotacje,
d. subwencje
e. dochody z działalności statutowej,
6. darowizny.
§ 50.
Na podstawie uchwały Walnego Zebrania Towarzystwo może podjąć działalność gospodarczą, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Towarzystwa.
§ 51.
1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej i gospodarczej, Towarzystwo może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
2. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Towarzystwa, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu Towarzystwa, w tym Prezesa lub wiceprezesa Towarzystwa i skarbnika. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Towarzystwa wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Towarzystwa.
§ 52.
1. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Przedmiotem działalności gospodarczej może być:
a. wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania – 58.1,
b. pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych – 73.12. B,
c. pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach – 73.12.D,
d. działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów – 82.30.Z,
e. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane – 85.59.Bf.
f. pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach – 47.19.Z
g. sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – 47.99.Z.
Rozdział X ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 53.
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz w sprawie rozwiązania Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy quorum, o którym mowa w § 31 ust.1 Statutu.
§ 54.
W razie powzięcia przez Walne Zebranie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa - Walne Zebranie powoła Komisję Likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi przez nie wytycznymi przeprowadzi likwidację.
§ 55.
Sprawy zmiany Statutu i rozwiązania Towarzystwa muszą być umieszczone w proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania, podanym do wiadomości członków co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.